Editors’ Code of Practice Committee

The Editors’

Codehook

THE HANDBOOK TO THE EDITORS’ CODE OF PRACTICE




The Editors’ Codebook and
the Editors’ Code of Practice are
©2024 The Regulatory Funding Company.



Contents

Introduction 4

Clause9 Reporting of crime 92
Foreword

The Code in full

Clause 1  Victims of sexual assault 104

Clause 12  Discrimination 108
Clause 1 Accuracy 1

Clause 13  Financial journalism 116
Clause2  Privacy 40

Clause14 Confidential sources 122
Clause3  Harassment 56

Clause 15  Witness payments in criminal trials 126

Clause4 Intrusion into grief or shock

‘!
N

. -— Clause16  Payments to criminals 130

Clause5  Reporting suicide 70
The public interest 134
Clause7  Children in sex cases 84 [l 30 years of the Editors’ Code 138
Clause8  Hospitals 88 Contact information Back cover



4

INTRODUCTION

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
s
wv
2
oS

=

=
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

THE EDITORS’
CODEBOOK

THE EDITORS’ CODE OF PRACTICE is the cornerstone of
self-regulation of the press.

It came into force in 1991 and has evolved to respond
to changes in society and developments in the press.
The Code is written, reviewed and revised by the
Editors’ Code of Practice Committee (editorscode.org.uk),
membership of which includes editors and lay people.
The committee’s remit is to ensure that the Code sets
appropriate and relevant standards of editorial
practice, protecting both the rights of individuals and
the public’s right to know. The committee considers
suggestions for amendments from the public, or civil
society, as well as from within the industry.

THE INDEPENDENT PRESS STANDARDS ORGANISATION
(ipso.co.uk) has responsibility for dealing with complaints
under the Code.

THE EDITORS’ CODEBOOK explains how IPSO has
interpreted the Code and highlights the best practice
that journalists can follow to ensure they comply with
its requirements. IPSO is not bound by decisions of its
predecessor, the Press Complaints Commission (PCC),
but PCC cases are included where they are still
relevant. Although the Codebook is intended to be a
useful guide, IPSO examines each case on its own

merits and remains the final arbiter of how the Code
should be interpreted.

THE EDITORS’ CODE OF PRACTICE COMMITTEE

The committee is chaired by Chris Evans (Daily
Telegraph). Other members of the committee are:
National newspapers: Gary Jones (Daily Express); Ben
Taylor (Sunday Times); Ted Verity (Daily Mail).
Regional newspapers: Maria Breslin (Liverpool Echo);
Ian Carter (Iliffe Media); Gary Shipton (National
World). Scottish press: David Clegg (The Courier).
Magazines: Tina Sany-Davies, Bauer Media. Lay
members (ex officio): Lord Faulks (Chairman, IPSO);
Charlotte Dewar (Chief Executive, IPSO). Independent
lay members appointed by IPSO’s appointments panel:
Sarah de Gay; Jay Stone; Steven Vaughan.

THIS EDITION OF THE EDITORS’ CODEBOOK

This revised edition of the Codebook is by Jonathan
Grun, secretary of the Code Committee. Special thanks
for help in the preparation of this edition must go to
former Code Committee secretary Ian Beales;
Charlotte Dewar, Chief executive, IPSO; Emily
Houlston-Jones and Alice Gould, IPSO; Peter Wright,
Emeritus Editor of Associated Newspapers; Neil
Benson; Ian Brunskill, Assistant Editor, The Times; Jess
McAree, Head of Editorial Compliance, The Sun; Nick
Jenkins, former production editor of the Press
Association; Mike Dodd, former co-author of Essential
Law For Journalists; and designer George Gray.


https://www.editorscode.org.uk/index.php
http://editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/

The essence
of the free press
in action

By Chris Evans
Editor, The Daily Telegraph and Chairman of the
Editors’ Code of Practice Committee

THE Editors’ Code of Practice is the cornerstone of press
regulation and helps protect our cherished tradition of
freedom of expression.

Every day in newsrooms, journalists refer to the Code as
they serve the public by breaking important stories that
inform and entertain their readers. They know that they
must meet the high standards demanded by the Code.

There are those who wish to control our free press - and
that would stifle debate and silence those expressing
honestly held and lawful opinions.

But the Editors’ Code and its enforcement by the
Independent Press Standards Organisation (IPSO) is
living proof that our system of voluntary self-regulation is
effective and allows the press in all its forms to represent
the interests of the public.

It is by the Code’s self-imposed standards that
newspapers and magazines can be regulated by IPSO.

That provides accountability and redress in a system that
has demonstrated its effectiveness.

The Code balances both the rights of the individual and
the public's right to know. It sets out the principles of
good journalism and avoids loopholes by stating that it
should be honoured not only to the letter, but in its full
spirit.

Good practice is spelled out in the Code, including rules
on accuracy, privacy, intrusion into grief or shock,
discrimination and others that require demanding
standards of conduct.

The Code sets out how journalists representing every part
of our diverse press can ply their trade, present the full
range of views that we have in our society and still comply
with high standards. And if they fall short, they must
answer for their actions. It is the essence of the free press
in action.

The press in its many different forms holds power to
account and speaks for people who would otherwise have
no voice. The press can echo the views of readers, or can
challenge their assumptions. It can delight and it can
infuriate. It can defend established institutions, or call for
them to be swept away. It is a vital part of our national
conversation and the Editors’ Code requires that
whatever the press publishes meets the high standards
that we would all expect.

The Code has been flexible and responsive, evolving over
time to reflect changes in our society. There have been

5

FOREWORD

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
3
@

o
o
o
wv
4
=)

—

k=
G
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php

0

FOREWORD

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
s
wv
2
oS

=

=
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

more that 30 amendments since the Code was first
published in 1991.

It is the job of the Editors' Code of Practice Committee to
keep the Code fit for purpose. The Code committee
brings together independent lay members of the public,
the chair and chief executive of IPSO and senior editors,
drawn from across the industry and the country. All are
committed to the task of ensuring that the Code remains
effective and the committee is required to reach a
consensus on changes to the Code.

In 2023 the Code commiittee held a triennial review of the
Code of Practice. It involved a public consultation, which
attracted submissions by organisations and individuals.
The Code committee welcomed the wide range of views
expressed in the submissions and recognised that this
participation demonstrated acceptance of the role of the
Code, the concept of a free press and the system of self-
regulation.

Suggestions for best practice that emerged from the Code
consultation are included in this revised edition of the
Editors’ Codebook.

This Codebook is a vital reference resource for journalists,
helps the public understand how the Code is applied -
and it demonstrates how our system of press regulation
can be effective, while allowing good journalism to thrive.


https://www.editorscode.org.uk/index.php

Accountability and
trust are key to the
future of journalism

By Lord Faulks
Chairman of IPSO - the Independent Press

Standards Organisation

FOR more than 30 years, the Editors’ Code of Practice has
set the standard for accountable journalism.

It provides the structure and rules which guide how IPSO
independently regulates the press whether in newspapers,
magazines or digital news.

As a set of principles, the Code is brief, clearly set out, and
provides a simple framework for journalists and their
readers to understand the standards that mark out good
journalism. This simplicity is the secret to its success and
has made it remarkably resilient as the industry it guides
transforms over time.

The Editors’ Code and the Codebook seek to navigate a
path that protects the public and the right to freedom of
expression.

The IPSO Complaints Committee has assessed thousands
of complaints against the Code’s 16 clauses which all
regulated publishers have agreed to uphold. If these are
breached, IPSO decides on the appropriate remedial action

from ordering a correction to an adjudication. In extremis,
IPSO can issue a fine following a standards investigation.

This Codebook sets out significant examples drawn from
the many and varied cases considered by the Committee.
This makes the Codebook a rich and important reference
for journalists - trainees, reporters and editors alike - and
others seeking an in-depth understanding of how the
principles of the Code are applied in practice. It helps to
drive up standards and fosters trust among readers. And it
adds value to journalism as publishers continue to grapple
with revolutionary changes in the industry - from artificial
intelligence to the commercial ownership of content. It
complements and contextualises IPSO’s own guidance for
journalists and information for the public.

Regulation differentiates accountable journalism from
unregulated content and disinformation. It provides value
to both publishers and consumers of news. The Codebook
sets out how the application of the Editors’ Code fosters
good journalism and explains why it protects freedom of
expression - an essential principle to be protected in a
democratic society.

The Code is a living document that has evolved as society
has changed, it sets high standards which IPSO continues
to use to offer accountability and redress to protect the
public, and it provides real value to the tens of thousands
of journalists across the UK and, increasingly, around the
world, who rely on it as a guide to what “upholding editorial

standards” means.

7

FOREWORD

BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
3
@

o
o
o
wv
4
=)

—

k=
G
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php

8

THE CODE
IN FULL

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
s
wv
2
oS

=

=
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

The Editors’
Code of Practice

THE Independent Press Standards Organisation (IPSO), as
regulator, is charged with enforcing the following Code of
Practice, which was framed by the Editors’ Code of Practice
Committee and is enshrined in the contractual agreement
between IPSO and newspaper, magazine and electronic
news publishers.

Preamble

The Code - including this preamble and the public interest
exceptions below - sets the framework for the highest
professional standards that members of the press
subscribing to the Independent Press Standards
Organisation have undertaken to maintain. It is the
cornerstone of the system of voluntary self-regulation to
which they have made a binding contractual commitment.
It balances both the rights of the individual and the public’s
right to know.

To achieve that balance, it is essential that an agreed Code
be honoured not only to the letter, but in the full spirit. It
should be interpreted neither so narrowly as to
compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it infringes the fundamental
right to freedom of expression - such as to inform, to be

partisan, to challenge, shock, be satirical and to entertain

- or prevents publication in the public interest.

Itis the responsibility of editors and publishers to apply the
Code to editorial material in both printed and online
versions of their publications. They should take care to
ensure it is observed rigorously by all editorial staff and

external contributors, including non-journalists.

Editors must maintain in-house procedures to resolve
complaints swiftly and, where required to do so, cooperate
with IPSO. A publication subject to an adverse adjudication
must publish it in full and with due prominence, as
required by IPSO.

1. Accuracy

i) The press must take care not to publish inaccurate,
misleading or distorted information or images,

including headlines not supported by the text.

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or
distortion must be corrected, promptly and with due
prominence, and — where appropriate — an apology
published. In cases involving IPSO, due prominence
should be as required by the regulator.

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies
should be given, when reasonably called for.
iv) The press, while free to editorialise and campaign,

must distinguish clearly between comment, conjecture

and fact.


https://www.editorscode.org.uk/index.php

v) A publication must report fairly and accurately the
outcome of an action for defamation to which it has
been a party, unless an agreed settlement states
otherwise, or an agreed statement is published.

2. *Privacy

i) Everyone is entitled to respect for their private and fam-
ily life, home, physical and mental health, and corre-
spondence, including digital communications.

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any
individual’s private life without consent. In considering
an individual’s reasonable expectation of privacy,
account will be taken of the complainant’s own public
disclosures of information and the extent to which the
material complained about is already in the public
domain or will become so.

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without
their consent, in public or private places where there is
areasonable expectation of privacy.

3. *Harassment

i) Journalists must not engage in intimidation,
harassment or persistent pursuit.

ii) They must not persist in questioning, telephoning,
pursuing or photographing individuals once asked to
desist; nor remain on property when asked to leave and
must not follow them. If requested, they must identify
themselves and whom they represent.

iii) Editors must ensure these principles are observed by
those working for them and take care not to use non-
compliant material from other sources.

4. Intrusion into grief or shock

In cases involving personal grief or shock, enquiries and
approaches must be made with sympathy and discretion
and publication handled sensitively. These provisions
should not restrict the right to report legal proceedings.

5. *Reporting suicide

When reporting suicide, to prevent simulative acts care
should be taken to avoid excessive detail of the method
used, while taking into account the media’s right to report
legal proceedings.

6. *Children

i) All pupils should be free to complete their time at
school without unnecessary intrusion.

ii) They must not be approached or photographed at
school without permission of the school authorities.

iii) Children under 16 must not be interviewed or
photographed on issues involving their own or another
child’s welfare unless a custodial parent or similarly
responsible adult consents.

iv) Children under 16 must not be paid for material
involving their welfare, nor parents or guardians for
material about their children or wards, unless it is
clearly in the child’s interest.

9

THE CODE
IN FULL

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

o
=]
e
wv
4
=)

=

k=
9
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php

10

THE CODE
IN FULL

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
s
wv
2
oS

=

=
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

v)

i)

ii)

Editors must not use the fame, notoriety or position of
a parent or guardian as sole justification for publishing

details of a child’s private life.

*Children in sex cases

The press must not, even iflegally free to do so, identify
children under 16 who are victims or witnesses in cases

involving sex offences.

In any press report of a case involving a sexual offence

against a child -
i) The child must not be identified.
ii) The adult may be identified.

iii) The word “incest” must not be used where a child

victim might be identified.

iv) Care must be taken that nothing in the report
implies the relationship between the accused and
the child.

*Hospitals

Journalists must identify themselves and obtain
permission from a responsible executive before
entering non-public areas of hospitals or similar
institutions to pursue enquiries.

The restrictions on intruding into privacy are
particularly relevant to enquiries about individuals in

hospitals or similar institutions.

9.
i)

ii)

iif)

*Reporting of crime

Relatives or friends of persons convicted or accused of
crime should not generally be identified without their
consent, unless they are genuinely relevant to the story.

Particular regard should be paid to the potentially
vulnerable position of children under the age of 18 who
witness, or are victims of, crime. This should not restrict
the right to report legal proceedings.

Editors should generally avoid naming children under
the age of 18 after arrest for a criminal offence but
before they appear in a youth court unless they can
show that the individual’s name is already in the public
domain, or that the individual (or, if they are under 16,
a custodial parent or similarly responsible adult) has
given their consent. This does not restrict the right to
name juveniles who appear in a crown court, or whose
anonymity is lifted.

10. *Clandestine devices and subterfuge

i)

ii)

The press must not seek to obtain or publish material
acquired by using hidden cameras or clandestine
listening devices; or by intercepting private or mobile
telephone calls, messages or emails; or by the
unauthorised removal of documents or photographs;
or by accessing digitally-held information without
consent.

Engaging in misrepresentation or subterfuge, including
by agents or intermediaries, can generally be justified


https://www.editorscode.org.uk/index.php

only in the public interest and then only when the

material cannot be obtained by other means.

11. Victims of sexual assault

The press must not identify or publish material likely to
lead to the identification of a victim of sexual assault unless
there is adequate justification and they are legally free to do
so. Journalists are entitled to make enquiries but must take
care and exercise discretion to avoid the unjustified
disclosure of the identity of a victim of sexual assault.

12. Discrimination

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference
to an individual’s race, colour, religion, sex, gender
identity, sexual orientation or to any physical or mental
illness or disability.

ii) Details of an individual’s race, colour, religion, gender
identity, sexual orientation, physical or mental illness or
disability must be avoided unless genuinely relevant to the

story.

13. Financial journalism

i) Even where the law does not prohibit it, journalists
must not use for their own profit financial information
they receive in advance of its general publication, nor
should they pass such information to others.

ii) They must not write about shares or securities in whose
performance they know that they or their close families

have a significant financial interest without disclosing
the interest to the editor or financial editor.

iii) They must not buy or sell, either directly or through
nominees or agents, shares or securities about which
they have written recently or about which they intend
to write in the near future.

14. Confidential sources

Journalists have a moral obligation to protect confidential
sources of information.

15. Witness payments in criminal trials

i) No payment or offer of payment to a witness - or any
person who may reasonably be expected to be called as
a witness - should be made in any case once
proceedings are active as defined by the Contempt of
Court Act 1981. This prohibition lasts until the suspect
has been freed unconditionally by police without
charge or bail or the proceedings are otherwise
discontinued; or has entered a guilty plea to the court;
or, in the event of a not guilty plea, the court has
announced its verdict.

*ii) Where proceedings are not yet active but are likely and
foreseeable, editors must not make or offer payment to
any person who may reasonably be expected to be
called as a witness, unless the information concerned
ought demonstrably to be published in the public
interest and there is an over-riding need to make or
promise payment for this to be done; and all reasonable

1

THE CODE
IN FULL

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

o
=]
e
wv
4
=)

=

k=
9
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php

12

THE CODE
IN FULL

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
s
wv
2
oS

=

=
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

steps have been taken to ensure no financial dealings
influence the evidence those witnesses give. In no
circumstances should such payment be conditional on
the outcome of a trial.

*iii) Any payment or offer of payment made to a person later

cited to give evidence in proceedings must be disclosed
to the prosecution and defence. The witness must be
advised of this requirement.

16. *Payment to criminals

i)

Payment or offers of payment for stories, pictures or
information which seek to exploit a particular crime or
to glorify or glamorise crime in general, must not be
made directly or via agents to convicted or confessed
criminals or to their associates - who may include
family, friends and colleagues.

Editors invoking the public interest to justify payment
or offers would need to demonstrate that there was
good reason to believe the public interest would be
served. If, despite payment, no public interest emerged,
then the material should not be published.

The Public Interest

There may be exceptions to the clauses marked * where

they can be demonstrated to be in the public interest.

1.

The public interest includes, but is not confined to:

i. Detecting or exposing crime, or the threat of crime,
or serious impropriety.

ii. Protecting public health or safety.

iii. Protecting the public from being misled by an action
or statement of an individual or organisation.

iv. Disclosing a person or organisation’s failure or likely
failure to comply with any obligation to which they
are subject.

v. Disclosing a miscarriage of justice.

vi. Raising or contributing to a matter of public debate,
including serious cases of impropriety, unethical
conduct or incompetence concerning the public.

5.

i. Disclosing concealment, or likely concealment, of
any of the above.

There is a public interest in freedom of expression itself.

The regulator will consider the extent to which material
is already in the public domain or will become so.

Editors invoking the public interest will need to
demonstrate that they reasonably believed publication
- or journalistic activity taken with a view to publication
-would both serve, and be proportionate to, the public
interest and explain how they reached that decision at
the time.

An exceptional public interest would need to be
demonstrated to over-ride the normally paramount
interests of children under 16.


https://www.editorscode.org.uk/index.php

AN"610°9P0ISIO}IPAI"MMM o H00Q3PO) ,SI0}IPT AYL

(%}
il
=
w
-
3
S0
<O
o



https://www.editorscode.org.uk/index.php

PREAMBLE

cannot be made under the terms of the
Preamble, but it sets the tone for the entire Code. It
emphasises the demanding requirements made of
subscribers to IPSO - and also the wider spirit that
underpins self-regulation.

Publications regulated by IPSO have made a contractual
commitment to follow the Code’s framework for high
standards and the tough conditions of membership set by
the industry’s regulator. Those conditions mean
establishing internal procedures that deal swiftly with
complaints and guaranteeing full cooperation with IPSO.

Publications accept that if IPSO delivers an adverse
adjudication, or requires a correction, it must be published
in full and with “due prominence’, as required by the
regulator. Where an error has been made in a story that has
appeared on the front page of a newspaper, that can mean
an adjudication or correction appearing on the front page,
or being signposted there.

For example, when The Sun was found to have breached
the Code with a story featuring the headline “Queen Backs
Brexit’, IPSO laid down exactly how the newspaper should
make amends. It directed that the adjudication should be
published in full on page two under the headline “IPSO
rules against Sun’s Queen headline” It also said that
headline should also be published on the newspaper’s front

page - directing readers to the adjudication on page two -
and should appear in the same position, and same size, as
the original story’s sub-headline which appeared on the
front page, within a border distinguishing it from other
editorial content on the page.

Likewise, when the Daily Telegraph was censured for a
front-page story with the headline “Sturgeon’s secret
backing for Cameron’, IPSO said the adjudication should
be published on page two of the print edition of the
newspaper and a reference to the adjudication must be
published on the front page, directing readers to page two.

IPSO instructed that the headline should make clear that
IPSO had upheld the complaint, and it must be agreed
in advance.

However, “due prominence” does not automatically mean
that a correction or adjudication must appear where the
offending article was originally published.

Most newspapers and websites now carry well-established
and signposted corrections and clarifications columns. If
IPSO is satisfied that a corrections and clarifications
column is prominently labelled, appears regularly, and
gives details of how to complain to IPSO, it may well
determine it is the appropriate place for a correction or
adjudication, although in the case of adjudications it will
normally require them to be placed, or signposted, on or
before the page where the original article appeared.

Subscribers to IPSO have agreed that the regulator can
launch a standards investigation when there might have


https://www.editorscode.org.uk/index.php

WHAT THE CODE SAYS

The Code - including this preamble and the
public interest exceptions below - sets the
framework for the highest professional
standards that members of the press
subscribing to the Independent Press
Standards Organisation have undertaken to
maintain. It is the cornerstone of the system
of voluntary self-regulation to which they
have made a binding contractual
commitment. It balances both the rights of
the individual and the public’s right to know.

To achieve that balance, it is essential that an
agreed Code be honoured not only to the
letter, but in the full spirit. It should be
interpreted neither so narrowly as to
compromise its commitment to respect the
rights of the individual, nor so broadly that it
infringes the fundamental right to freedom of

been serious and systemic breaches of the Editors’ Code,

which can result in a fine of up to £1 million.

Publications must ensure the Code is observed rigorously
by all contributors, whether they are on the staff or not. For
example, Mirror.co.uk, Metro.co.uk and the Daily Mail

received complaints after reporting that a court had been

expression - such as to inform, to be partisan,
to challenge, shock, be satirical and to
entertain - or prevents publication in the
public interest.

It is the responsibility of editors and
publishers to apply the Code to editorial
material in both printed and online versions of
their publications. They should take care to
ensure it is observed rigorously by all

editorial staff and external contributors,
including non-journalists.

Editors must maintain in-house procedures to
resolve complaints swiftly and, where
required to do so, co-operate with IPSO. A
publication subject to an adverse
adjudication must publish it in full and with
due prominence, as required by IPSO.

told a woman funded cosmetic surgery by selling fake hair
straighteners. The allegation had not been made in court.
The story was filed by an agency but that did not clear the

newspapers of responsibility.

In one of the adverse adjudications, IPSO said the agency

had provided inaccurate copy but added: “However, this

PREAMBLE



https://www.editorscode.org.uk/index.php

PREAMBLE

did not absolve the newspaper of its obligations under the
Code. The newspaper failed to take care not to publish
inaccurate information, resulting in the publication of a
significant inaccuracy.”

Hawk v Metro.co.uk:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14

Hawk v Mirror.co.uk:
WWw.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14

Hawk v Daily Mail:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14

The fact that publishers are contractually bound to ensure
the Code is observed is a protection for their journalists.
And any journalist who feels under pressure to act in a way
that is not in line with the Editors’ Code can confidentially
register their concerns or seek advice by calling a
whistleblowing hotline on 0800 032 0243, 24 hours a day,
365 days a year, or can complete an online form.

IPSO scrutinises how publications maintain standards and
requires them to submit annual reports giving details of
their complaints procedures and training. They have to
own up to the mistakes they have made and say what they
have changed as a result.

They have agreed to all of that in a binding contract. But
there is more, as the Preamble explains. The Code goes
beyond a narrow, legal interpretation of the rules, which
could provide loopholes, and instead talks about the Code
being honoured “not only to the letter but in the full spirit”
That means that instead of legalistic quibbling, the Code
should be honoured in what we might perhaps all

recognise as the spirit of “fair play” and “doing the right
thing”.

That flexibility helps to balance the rights of the individual
and the public’s right to know. If the Code is interpreted too
narrowly, it might compromise the commitment to respect
the rights of the individual. If it is interpreted too broadly,
it might infringe the fundamental right to freedom of
expression, or prevent publication in the public interest.

Vigorous journalism can be a force for good in society and,
as the Preamble points out, freedom of expression can
mean a wide range of things, including informing,
entertaining, challenging, shocking, being satirical and
being partisan. The press can and should have the right to
be all those things and more but the Code clauses that
follow - and against which complaints can be submitted -
show how that right is balanced by responsibilities.


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14

AN"610°9P0ISIO}PAI"MMM « H00Q3pPO) ,SI0}IPT AYL

PREAMBLE

7
=
=z
w
[
S

SO

<O

Y=



https://www.editorscode.org.uk/index.php

18

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

=
=
o
=
Q
-
=3
(=]
(=]
7]
—
o
=
©
¢
=
=
=
.
-
(=4
(=4
=
3
°
o
o
)
—
(=]
=
©
w
-
=
-

CLAUSE T
Accuracy

CLAUSE 1 goes to the heart of good practice. It is about
getting the story right in the first place, putting it right if
mistakes are made and - where appropriate - saying sorry.

More than 55 per cent of the complaints considered by
IPSO involve Clause 1. That is not surprising: when you are
writing the “first draft of history” it can be difficult to see
clearly through the fog of breaking news. But that is no
excuse for reckless or sloppy journalism. The Code takes a
realistic view, setting high - but not impossibly high -
standards. The Code does not demand infallibility but it
does require that care should be taken and, when there is a
significant inaccuracy, it expects prompt action to make
amends.

There is no Public Interest defence under Clause 1.

Key questions an editor should ask about a story include:

e CanIdemonstrate that the story is accurate?

o Can I demonstrate that we have taken care? For
example, do we have notes to support the story?

o Have we put the key points of the story to the people
mentioned in it? Do we need to? If we have, have we
given proper consideration to how or whether the
story should reflect what they have told us?

o Is the headline supported by the text of the story?

WHAT THE CODE SAYS

The press must take care not to publish
inaccurate, misleading or distorted
information or images, including
headlines not supported by the text.

ii) A significant inaccuracy, misleading

statement or distortion must be
corrected, promptly and with due
prominence, and — where appropriate —
an apology published. In cases involving
IPSO, due prominence should be as
required by the regulator.

iii) A fair opportunity to reply to significant

inaccuracies should be given, when
reasonably called for.

iv) The press, while free to editorialise and

campaign, must distinguish clearly
between comment, conjecture and fact.

v) A publication must report fairly and

accurately the outcome of an action for
defamation to which it has been a party,
unless an agreed settlement states
otherwise, or an agreed statement is
published.


https://www.editorscode.org.uk/index.php

o Are the pictures misleading?

» Have we distinguished between claims and facts?

o If we have made a significant error, how prominently
should we run the correction?

» Should we apologise in addition to running a
correction? Does our correction make clear what we
got wrong and what the truth is (or that we don’t
know)?

« Are we acting promptly to resolve the problem?

« Should we offer a complainant an opportunity to
reply if there is a significant inaccuracy?

Taking care

Sub Clause 1 (i) says the press must take care not to publish
inaccurate, misleading or distorted information or images,
including headlines not supported by the text. The
emphasis is on taking care. That means doing a thorough
job on a story, particularly when it is complex, involves
statistics that could be interpreted in different ways or, in
these troubled times, when the story is very sensitive.

It may also mean contacting the people involved for their
side of the story. There is wide agreement that prior
notification of the subjects of stories ahead of publication,
while often desirable, could not - and should not - be
obligatory. It would be impractical, often unnecessary,
impossible to achieve, and could jeopardise legitimate
investigations.

Yet, at the same time, a failure to include relevant sides of

the story can lead to inaccuracy and breach the Code. That
may be the case if your story has come from a confidential
source. In those circumstances you may find that
contacting the parties involved will strengthen your case as
you prepare the story, or it will help you avoid making a
serious error.

If you can demonstrate your story is true, then it is unlikely
that you will breach the Code if you do not approach the
parties involved for comment. And if individuals have not
been approached and dispute the story after publication, it
is wise to publish their denial as swiftly as possible - unless
you can prove the story is true.

Taking care also means remembering that allegations are
just that - not proven facts.

The Daily Telegraph faced a complaint under Clause 1
when itran a story on a leaked government memorandum,
which claimed to report details of a private meeting
between Scotland’s First Minister, Nicola Sturgeon, and the
French Ambassador, Sylvie Bermann.

The memorandum had been written by a senior British civil
servant immediately following a conversation with the
French Consul-General. It claimed that Ms Sturgeon had
said she would rather see David Cameron win the general
election than Ed Miliband, because she believed Mr
Miliband was not “prime minister material”

The Office of the First Minister, which brought the
complaint, said the claims contained in the memorandum,
and repeated by the newspaper, were categorically untrue.
The newspaper said it had confirmed the authenticity of the

19

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php

20

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
o
w
4
)

=

=]
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

document with two well-placed sources before publication
and had no reason to doubt its accuracy. It denied having
any obligation to contact Ms Sturgeon for comment before
publication: it was entitled to publish an accurate account
of the document.

The complaint was upheld. IPSO said the memorandum
did not represent a first-hand or contemporaneous account
of the conversation between Ms Sturgeon and Ms
Bermann. Rather, it contained - at best - a second-hand
account given a week later. The newspaper had confirmed
the authenticity of the document, but its sources were not
in a position to comment on the accuracy of its contents.

The newspaper was entitled to report on the
memorandum, but it was obliged to take care not to
mislead readers in doing so, including regarding the status
of the allegations it contained. The newspaper had
published it as fact, without taking additional steps prior to
publication - such as contacting the parties involved for
their comment - to verity its accuracy.

Office of the First Minister v The Daily Telegraph:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02572-15

Similarly, a Times columnist relied on a confidential source
for a piece that was critical of the Parliamentary Assembly
for the Organisation for Security and Co-operation in
Europe and had the headline “Fifa isn’t the only fiefdom to
cast its shadow”.

IPSO said the newspaper was entitled to make use of
information provided by a confidential source. However, it
had relied on this source without taking additional steps to

investigate or corroborate the information on which the
article’s characterisation was based, which might include
obtaining additional on-the-record information or
contacting the complainant to obtain his comment before
publication. As the newspaper considered itself prevented
by Clause 14 (Confidential sources) from disclosing the
information provided by its source, it was unable to
demonstrate that it had taken care not to publish
inaccurate information.

Solash v The Times:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04036-15

However, when Tony Blair complained to IPSO about a
Daily Mail story that said he had tried to wriggle out of an
MPs’ probe into IRA “comfort letters’, the newspaper was
able to show that, despite relying on a confidential source,
it had “taken care” in compliance with Clause 1.

The article claimed that Mr Blair had been told by the
Speaker that he was required to appear and characterised
the call as an attempt by the complainant to “wriggle out”
of giving evidence.

Mr Blair's complaint was not upheld. IPSO said the
newspaper had relied on accounts of the conversation
provided by a number of confidential sources, viewed in
the context of the complainant’s previous, documented,
reluctance to give oral evidence to the committee. It had
contacted the parties to the call - and three members of the
committee - prior to publication to allow them an
opportunity to comment on the claims and, in the
complainant’s case, had published his denial. It also made


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02572-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02572-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04036-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04036-15

clear that the complainant disputed the account the
newspaper had been given.

The account was appropriately presented as a claim, or the
newspaper’s understanding of what had passed between
the parties. IPSO was therefore satisfied that care had been
taken to avoid misleading readers by suggesting that the
newspaper had been in a position to establish that the
claims published were true. While it was appropriate for the
newspaper to have published the complainant’s denial, the
fact of his denial did not mean it was not entitled to publish
the allegations. There was no failure to take care not to
publish inaccurate, misleading or distorted information.

Blair v Daily Mail:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03549-15

In some circumstances it may not be necessary to approach
the subject of a story before publication.

An animal welfare campaigner complained that the Argus
(Brighton) had not contacted her for comment on an article
that claimed a charity had cancelled a fundraising event to
be held at a greyhound stadium following a campaign by
animal rights activists.

The newspaper said it had made repeated attempts to
contact the complainant for comment - by phone,
Facebook and by asking the campaign group for her
number - but she did not respond.

Rejecting the complaint, IPSO said there is no specific
requirement under the Code for publications to contact the
subjects of coverage prior to publication, although it might

be necessary in some instances to ensure that care is taken
to comply with Clause 1 (i).

In this instance, the claims in the article about the
complainant related to comments she had left on social
media. The complainant did not dispute having made these
comments, and they were available in the public domain.
The fact that the newspaper had not successfully contacted
the complainant prior to publication in relation to these
claims did not amount to a failure to take care not to
publish inaccurate, misleading or distorted information.

Slade v The Argus (Brighton):
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06088-15

In contrast, the Daily Record was censured for not
independently corroborating a story that alleged that “mob
rule” by Glasgow Rangers fans prevented police entering
the football stadium.

The newspaper published a number of allegations of
serious wrongdoing by Rangers supporters on the basis of
an account provided by an individual who approached the
newspaper, by email, claiming to be a police officer. The
newspaper said it had attempted to verify the account
provided in the email with three further police contacts.

IPSO said the newspaper had not contacted anyone able to
provide a first-hand account of what occurred after the
match. Further, it had been unable to demonstrate that any
of the sources it had relied on could reasonably be
described as “independent’, as the article had claimed.

In circumstances where Rangers supporters were accused
of violence towards police, and other anti-social behaviour,

2]

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03549-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03549-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06088-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06088-15

22

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

=
=
o
=
Q
-
=3
(=]
(=]
7]
—
o
=
©
¢
=
=
=
.
-
(=4
(=4
=
3
°
o
o
)
—
(=]
=
©
w
-
=
-

the newspaper’s attempts to support the account of an
unidentified source it had been unable to verify were not
sufficient to demonstrate that care had been taken over the
accuracy of the article. The complaint was upheld as a
breach of Clause 1(i).

A man v Daily Record:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03188-16

Publishing directly online poses a question for journalists:
ifyou are seeking a comment, how long should you wait for
it? It is clearly a matter of judgment and will take into
account the circumstances of the story. When adjudicating
a complaint involving allegations that homeless people had
been turned away from a hotel, IPSO took the view that the
urgency of the story was a key factor.

A press office had been contacted an hour and a half before
publication but a comment was not forthcoming until three
hours and 20 minutes later, and the story subsequently
proved to be inaccurate.

IPSO said: “The complainant’s press office was given
inadequate time to respond to the approach for comment,
prior to publication; the publication’s reporting of the issue
was not time-sensitive so as to justify providing a short
response time, such as in a rapidly changing or breaking
news story.”

Premier Inn v Mail Online:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02283-18

Publishing instantly online demands care and attention to
detail, as one newspaper found when it prepared two
stories about a court case in advance - and posted one of

IPSO may insist on seeing evidence
that a publication has taken care,
particularly when the subject of the
story is also the source and it is told in

his or her own words.
]

them online before the jury returned a verdict. The
published report said a man had been convicted of

supplying drugs. The jury later returned a not guilty verdict.

The newspaper told IPSO that a “holding piece” written
ahead of the jury’s verdict had been accidentally published

on to the site in a very unfortunate human error.

IPSO accepted that the article had been published online
by accident. It added: “This did not reduce the seriousness
of the breach, indeed it underlined the critical importance
of establishing and implementing systems that
acknowledge and address the risk of such an event.”

Bramwell v Express & Star:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=17394-17

Relying on a police press release for coverage of a court case
led to a newspaper breaching the Code.

The article stated that the complainant, who pleaded guilty


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03188-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03188-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02283-18
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02283-18
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=17394-17
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=17394-17

to controlling prostitutes, had “used blackmail to avoid
justice and stop his prostitutes leaving”.

The complainant said the article was inaccurate because,
while the claim that he had blackmailed one of the escorts
had been referred to in court, the charge had been dropped
and he had not been found guilty of it.

The publication accepted that it had published inaccurate
information, but it did not accept that it had breached the
Code. It said the article was based on a press release issued
by North Yorkshire Police.

IPSO said the press release was contradictory and the
newspaper had not checked it. It had reported, as fact, that
the complainant had blackmailed his victim, even though
blackmail was not among the charges listed elsewhere in
the press release (and quoted elsewhere in the article).

IPSO said: “Given the seriousness of the claim, this
represented a failure to take care not to report inaccurate
information about the offence committed by the
complainant.”

Enticknap v The Gazette (North East, Middlesbrough & Teesside):
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00665-20

It may not be a breach of the Code to rely on information
in a previously published story that had not been
challenged or changed - even if it subsequently proves to
be inaccurate. Of course, once a significant inaccuracy
which has originated in this way comes to light, the Code
still demands that it should be corrected, and failure to do
so could be a breach.

A publisher had relied on such information when it ran a
story about the location of Dyson Technology’s global
headquarters.

IPSO said: “The claim that ‘the company’s move to Asia will
mean that Dyson is no longer a British-registered firm and
Singapore will become its main tax base’ had appeared
verbatim in articles by other publications during 2019 and
originated in a wire report from a respected international
press agency. In the context of this claim, which remained
unchanged or unchallenged in the public domain on the
websites of a large number of publications, it was
reasonable to rely on this; especially as this phrase
appeared to be a publicly available statement of fact.”

The report was therefore not a breach of Clause 1(i) but the
publisher breached 1(ii) by not offering to correct a
significant inaccuracy.

Dyson Technology Limited v Mail Online
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=09335-19

IPSO may insist on seeing evidence that a publication has
taken care, particularly when the subject of the story is also
the source and it is told in his or her own words.

Leanne Owens complained to IPSO over a first person
account in the magazine That’s Life of the serious illness
she had experienced while pregnant with her fourth child.
It reported that she had risked her own life to give birth to
a baby girl, and by extension had risked leaving her other
children without a mother. The complainant said that she
had not risked her life by continuing with her pregnancy:

25

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00665-20
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00665-20
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=09335-19
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=09335-19

24

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

=
=
o
=
Q
-
=3
(=]
(=]
7]
—
o
=
©
¢
=
=
=
.
-
(=4
(=4
=
3
°
o
o
)
—
(=]
=
©
w
-
=
-

she had been told that, with treatment and monitoring, she
would survive, but her baby might not.

That’s Life said the article had been read back to the
complainant but the magazine did not have a recording of
the read-back, and while it said that it had a text version of
it, the journalist had not signed or dated it, and no changes
had been recorded.

IPSO said a read-back is a way of complying with the
requirements of Clause 1 (i) for first-person stories, but only
if there is a proper record of it having been completed
satisfactorily. In this instance, the complainant disputed
the magazine’s position that she had agreed the accuracy
of the material. In the absence of any record that she was
content with the copy, which was being attributed to her,
the Complaints Committee was not able to place any
reliance on the read-back.

The Committee did not find that the magazine had taken
appropriate care over the accuracy of the article and it
upheld the complaint under Clause 1 (i).

Owens v That’s Life:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00580-15

Science stories can be complex and difficult to report. The
Science Media Centre has produced helpful guidelines,
which are not binding but give useful pointers to getting
stories right: www.sciencemediacentre.org/wp-content/uploads/2012/09/
10-best-practice-guidelines-for-science-and-health-reporting.pdf

Helping readers to gain a deeper understanding of stories

can also be achieved on some occasions by providing
online links to original reports or court judgments.

Eye-catching headlines won’t
necessarily summarise everything

in the story beneath, but Clause 1 (i)
requires any claim made in the
headline to be supported by the

text of the article.
I

Editors may be well advised to approach crimes committed
by people identified as members of religious or racial
communities with caution - and to be aware that their
reporting may, in turn, prompt concern in other
communities. British Sikh and Hindu groups have objected
to the use of the word “Asian” to describe those convicted
in sexual grooming gang cases. While accurate, it is better
to avoid such general descriptions but this may not always

be possible.

The Code’s preamble states that the fundamental right to
freedom of expression includes being satirical and
entertaining - but Clause 1 requires care not to publish
misleading information when doing so. A newspaper

breached Clause 1(i) when it ran what was intended to be


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00580-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00580-15
https://www.sciencemediacentre.org/wp-content/uploads/2012/09/10-best-practice-guidelines-for-science-and-health-reporting.pdf
https://www.sciencemediacentre.org/wp-content/uploads/2012/09/10-best-practice-guidelines-for-science-and-health-reporting.pdf

a light-hearted video aimed at debunking Scottish
independence “myths” contained in tweets.

Neither the video nor the accompanying article noted that
the tweets and the accounts to which they were attributed
had been drafted by the publication for the purpose of
illustrating “myths” that it wished to debunk.IPSO said
failing to make clear the tweets featured within the video
were created by the publication for the purpose of the video
constituted a failure to take care not to publish misleading
information, in breach of Clause 1 (i).

Lovatt v The National
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04302-21

Pictures

Pictures - and that includes both stills and video - can be
misleading, so should be handled with care. If a picture has
been significantly digitally altered or has been staged -
perhaps a model has been used to illustrate a story - the
caption should say so to avoid misleading readers.
Sometimes pictures obtained from sources may not tell the
whole story.

The Herne Bay Gazette received a complaint when it
published a picture obtained from social media of a
teenager holding up a wine glass in advance of being
sentenced to prison for causing death by dangerous driving
and drink-driving. The headline read: “Boozy trip just days
before teen locked up.” The teenager’s mother, who made
the complaint, said that in the photograph in question, her

daughter had been drinking Coca-Cola from a plastic
wine glass.

IPSO upheld the complaint, saying the photograph did not
show whether or not the teenager had drunk alcohol on the
trip to London. Nevertheless, the juxtaposition of this
photograph - from which that inference could easily be
drawn - with the headline, clearly suggested that she had
drunk alcohol.

The newspaper had not sought the comments of the
teenager or her family before publishing the photograph,
and the decision to accompany the front page headline
with the photograph demonstrated a failure to take care not
to publish misleading information in breach of Clause 1 (i)
of the Code.

Hogbin v Herne Bay Gazette:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03139-14

A picture taken from Facebook of a man celebrating a night
out gave a misleading impression when he went missing in
Morocco - because a date in the story was wrong.
Express.co.uk said the teenager had last written on social
media “on Saturday” when he posted a photograph of
himselfin Marrakech with a young woman, with the words
“multiple Jagerbombs into the Bank Holiday weekend...” In
fact, the picture had been taken in Bristol on an earlier bank
holiday weekend.

The newspaper said the reporter had assumed that the
reference to the “bank holiday” related to the recent
weekend when the teenager disappeared. The newspaper

25

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04302-21
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04302-21
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03139-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03139-14

20

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
o
w
4
)

=

=]
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

amended the article and appended a correction and
apology.

IPSO said the newspaper had failed to check the dates of
the Facebook post and this represented a breach of Clause
1 (i). It considered that the newspaper’s prompt action to
address the complaint was sufficient to meet the
requirement of Clause 1 (ii).

Jarvis v Express.co.uk:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05719-16

Social media can be a useful source of information for
journalists but it can also be the cause of complaints on a
range of subjects, including accuracy. IPSO has issued
helpful guidelines on social media, which can be found
here: www.ipso.co.uk/media/2173/ipso-social-media-guidance-final.pdf

Headlines

Eye-catching headlines won’t necessarily summarise
everything in the story beneath, but Clause 1 (i) requires
any claim made in the headline to be supported by the text
of the article.

Buckingham Palace complained to IPSO over a Sun front
page headline which declared: “Queen Backs Brexit.”

The headline appeared beneath the strapline “Exclusive:
bombshell claim over Europe vote’, and above the sub-
headline “EU going in wrong direction, she says”
Accompanying the headline was an official photograph of
the Queen in ceremonial dress. The article continued on
page two, beneath the strapline “Monarch backs Brexit” It

was accompanied by a comment piece by the newspaper’s
political editor, which argued that if the Queen has a view
on “Brexit’, voters should have the right to know what it is.

The article reported that two unnamed sources claimed the
Queen made critical comments about the EU at two private
functions: a lunch for Privy Counsellors at Windsor Castle
in 2011, and a reception for Members of Parliament at
Buckingham Palace said to have taken place “a few
years ago”

The complainant said the headline meant the Queen was
a supporter of the Leave campaign in the forthcoming
referendum, and wanted to see Britain leave the EU. This
was supported by the use of an official photograph. The
headline was misleading, distorted, and unsupported by
the text.

The complainant noted that, on January 1 2016, IPSO
adopted a revision to Clause 1 of the Editors’ Code of
Practice, which makes specific reference to “headlines not
supported by the text” as an example of inaccurate,
misleading or distorted information, which the press must
take care not to publish.

The complainant argued that this required the text of the
article to both clearly identify the factual basis for the
headline, and provide clear evidence of its accuracy.
Allegations about comments made at a lunch taking place
long before the decision to hold a referendum on EU
membership could not be relied upon as evidence of the
Queen’s views in relation to that referendum. The article
therefore breached Clause 1.


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05719-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05719-16
https://www.ipso.co.uk/media/2173/ipso-social-media-guidance-final.pdf

The newspaper said that readers would have seen the
prominent strapline and sub-headline which accompanied
the headline, and would have known from these that the
headline referred only to a claim that the Queen backs
Brexit. The text of the article set out the basis for that claim:
the accounts of apparently Eurosceptic views said to have
been expressed by the Queen on two previous occasions.

IPSO said the newspaper had highlighted its history of
publishing playful, hyperbolic headlines, which were not
intended to be read literally. Such headlines are a powerful
tool, used to convey the heart of a story, or as part of
campaigning journalism in the public interest.

IPSO recognised their importance as a feature of tabloid
journalism, and emphasised that the revision to the Code
did not prohibit editorialising or the celebrated headlines
sometimes used by the Sun.

However, the print headline went much further than
referring to a claim about what the Queen might think. It
was a factual assertion that the Queen had expressed a
position in the referendum debate. This was supported by
the sub-headline, which gave the misleading impression
that she had made a contemporaneous statement that the
EU was “going in the wrong direction” The same assertion
was made by the online headline, which was not capable
of being construed as a claim.

In contrast to the examples the newspaper had given, there
was nothing in the headline, or the manner in which it was

presented on the newspaper’s front page, to suggest that

this was the newspaper’s conjecture, hyperbole, or not to
be read literally.

The headline - both in print and online - was not
supported by the text and was significantly misleading. The
headline contained a serious and unsupported allegation
that the Queen had fundamentally breached her
constitutional obligations in the context of a vitally
important national debate.

Furthermore, it did not follow from the comments the
article reported that the Queen wanted the UK to leave the
EU as a result of the referendum: that suggestion was
conjecture and the Committee noted that none of those
quoted in the story were reported as making such a claim.
Publication of the headline represented a failure to take
care not to publish inaccurate, misleading or distorted
information in breach of Clause 1 (i). The complaint under
Clause 1 was upheld.

Buckingham Palace v The Sun:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01584-16

The Sunday Express received a complaint over a story that
some prisoners had keys to “privacy locks” on their cells
and a sub-headline stated that “Ian Huntley and Rose West
[are] ‘virtually roaming at will”

The complainant said the headlines implied that prisoners
had been provided with keys that enabled them to enter or
leave their cells at any time. This was misleading and
inaccurate, given that prison officers’ keys overrode the
privacy locks. IPSO said the sub-headline wrongly
suggested that the privacy keys gave prisoners greater

2]/

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01584-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01584-16

23

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

=
=
o
=
Q
-
=3
(=]
(=]
7]
—
o
=
©
¢
=
=
=
.
-
(=4
(=4
=
3
°
o
o
)
—
(=]
=
©
w
-
=
-

freedom of movement, a claim that was not supported by
the information in the article and was a breach of the Code.

Black v Sunday Express: www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-
statements/ruling/?id=00498-15

It is a common practice to use single quotes in a headline
to encapsulate the facts of a story, but care must be taken
to ensure that the text of the article supports any

claim made.

IPSO found against the Daily Telegraph for a headline that

m

read “Gipsy camp stress ‘drove couple to suicide pact

IPSO said: “The Committee noted the newspaper’s position
that the use of single quotation marks was a journalistic
convention, to denote the paraphrasing of an allegation,
and accepted that the meaning of quotation marks can vary
according to context, and is therefore open to
interpretation.

“However, the headline was not supported by evidence
heard at the inquest, in whole or by any individual”

Doherty v Daily Telegraph:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04968-15

Court reports

Claims and counter claims are made in court but accurate
reporting of court cases will not normally be a breach of the
code and is covered by legal privilege.

Itis, of course, essential that allegations are not reported as
facts, that the defence is fairly reported as well as the

Readers now access stories through
a variety of channels, so it is best
practice for corrections to be carried
on all the media platforms that

carried the story originally.
I

prosecution, and that headlines likewise accurately reflect
what the court has been told. Comments made outside
court may breach the Code if they are found to be
inaccurate.

IPSO has produced guidance on court reporting. It says: “It
is a fundamental principle of open justice that legal
proceedings ordinarily take place in public and that the
media are entitled to report on proceedings in an open and
transparent way.

“The public has the right to know what happens in courts
and tribunals, and public confidence in the justice system
relies on transparency.’
www.ipso.co.uk/media/2168/ipso-court-reporting-guidance.pdf

Cases reported will include those involving domestic abuse
and in a pamphlet on this IPSO says: “If a case ends up in

court, journalists are allowed to go and can report anything
which is said or given as evidence in open court. This


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00498-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00498-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04968-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04968-15
https://www.ipso.co.uk/media/2168/ipso-court-reporting-guidance.pdf

means that the judge has not put in place any restrictions
on what can be reported.

“Journalists are generally allowed to identify people who
give evidence. This may include their address and a photo
of them which may be taken outside court.

“Journalists are allowed to choose what information they
report and do not have to report everything which has been
said, but the information they report must be accurate and
not misleading.”

WWw.ipso.co.uk/media/2185/ipso-domestic-abuse-public.pdf

Women’s Aid has produced non-binding advice for
reporting domestic abuse: www.ipso.co.uk/media/2432/reporting-
domestic-abuse-in-the-media-updated-june-23-003.pdf

The Eastwood & Kimberley Advertiser received a complaint
from a defendant who disputed a story’s headline, some
aspects of the evidence reported in the newspaper and the
fact that his mother’s address, where he was living, was
given in the report.

IPSO rejected the complaint, saying that newspapers are
not responsible for the accuracy of information given in
court. They have an obligation to accurately report
proceedings. All of the points disputed by the complainant
were corroborated by the reporter’'s notes and the
newspaper was entitled to publish the address given
in court.

Tomlin v Eastwood and Kimberley Advertiser:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00546-15

If court reports contain material that was not stated in court

and which proves to be inaccurate, you are in danger of
breaching the Code.

Mirror.co.uk, Metro.co.uk and the Daily Mail received
complaints after reporting that a court had been told a
woman funded cosmetic surgery by selling fake hair
straighteners. The allegation had not been made in court.
The story was filed by an agency but that did not absolve
the newspapers of responsibility.

In the Metro.co.uk adjudication, IPSO said of the hair
straighteners allegation: “After publication, the newspaper
accepted that it was unable to substantiate this aspect of
the article. It had purchased the story from an agency,
which had provided inaccurate copy. However, this did not
absolve the newspaper of its obligations under the Code.
The newspaper failed to take care not to publish inaccurate
information, resulting in the publication of a significant
inaccuracy.”

Hawk v Metro.co.uk:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14

Hawk v Mirror.co.uk:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14

Hawk v Daily Mail:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14

Significant inaccuracy

It is impossible to be perfect, and some mistakes may be
annoying but not alter the overall accuracy of a story.

The Code recognises this in sub-clause 1 (ii) when it sets

29

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/media/2185/ipso-domestic-abuse-public.pdf
https://www.ipso.co.uk/media/2432/reporting-domestic-abuse-in-the-media-updated-june-23-003.pdf
https://www.ipso.co.uk/media/2432/reporting-domestic-abuse-in-the-media-updated-june-23-003.pdf
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00546-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00546-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01568-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01319-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01571-14

30

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

-
=
o
2
=
@

o
o
o
w
4
)

=

=]
Q
=
=
=

The Editors’ Codebook

the test of whether an inaccuracy is significant. If the
inaccuracy is not significant, there is no breach of the Code
but if it is significant it must be corrected.

If a correction is offered promptly, then the significant
inaccuracy will not be a breach of the Code. It is a question
of judgment - getting a name wrong may not alter the
thrust of a story. On the other hand, it might make the story
very damaging.

How this works in practice can be seen in two IPSO
adjudications on stories involving guns. The Daily Express
ran a story revealing that 670 young people under the age
of 14 had been given shotgun certificates - but the story was
illustrated online by a picture of a child reaching for a
handgun. IPSO said the image showing a child reaching for
a handgun and the accompanying caption gave the
misleading impression that the police were granting gun
licences to children for handguns.

The selection of an image of a handgun, rather than a
shotgun with which the article was concerned, represented
a failure to take care not to publish inaccurate information
in breach of Clause 1 (i). The suggestion that children were
being granted handgun licences represented a significant
inaccuracy requiring correction under the terms of Clause
1 (ii).

Boyd v Daily Express:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01509-15

In contrast, an Express.co.uk story warning about the
possibility of gun massacres because of fears over firearms

laws was wrongly illustrated with a picture of illegal
machine guns.

On this occasion IPSO did not find the error significant. Any
misleading impression the image gave was not significant:
it did not support any claim subsequently made in the
article, and served simply to illustrate that the article was
about guns. There was therefore no breach of Clause 1.

Boyd v Express.co.uk:
www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05726-15

Corrections and due prominence

When a mistake has been made, Clause 1 (ii) of the Code
requires it to be corrected with due prominence and in
cases involving IPSO it will be as required by the regulator.
Due prominence does not mean equal prominence when
it comes to the placement of corrections. It is a question of
judgment on the part of editors, who must take into
account the seriousness of the inaccuracy and the spirit of
the Code. If a complaint is pursued, IPSO may endorse
their judgment, or disagree if it is felt that a correction has
not been published with sufficient prominence.

Readers now access stories through a variety of channels,
so it is best practice for corrections to be carried on all the
media platforms that carried the story originally.

IPSO made clear that tweets are covered by Clause 1 when
it rejected a complaint against Mail Online. IPSO said that
a tweet from a social media account of a regulated
publication could give rise to a breach of Clause 1 (i), in


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01509-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=01509-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05726-15
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05726-15

circumstances where insufficient care had been taken over
the accuracy of the tweet; where the tweet gave a
misleading impression; or where the linked article did not
support the content of the tweet.

It added that if a significant inaccuracy was posted on
Twitter, it may be appropriate for a publication to tweet any
correction with sufficient prominence and promptness, in
line with its obligations under Clause 1 ii).

Dickinson v Mail Online:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=18875-17

Many newspapers and websites have established
corrections columns, which appear in the same position
every day, and IPSO supports this approach. IPSO has said
of the columns: “It signifies a commitment to accuracy; it
provides information to readers about how to make
complaints; and if it appears consistently, it contributes to
the prominence of corrections by ensuring that readers
know where to find them.”

IPSO has issued guidance on due prominence in print
publications, which can be found here:
WWW.ipso.co.uk/media/2288/due-prominence-journalist-guidance.pdf

IPSO says that decisions about due prominence are highly
specific to the individual circumstances of each case.

IPSO may consider the following factors when considering

on the prominence of a correction or adjudication:

» The seriousness of the breach of the Code.

» The position of the breach of the Code within the
publication.

» The prominence of the breach of the Code within the
article.

» The extent of the breach of the Code within the article.

e The public interest in remedying the breach of the
Code.

» The consequences of the breach of the Code.

» Any actions taken by the publisher to address the
breach of the Code.

The Sunday Express promptly corrected the story about
prisoners’ cell keys on the letters page on Page 30, which it
had newly designated as its corrections column, but IPSO
was not satisfied.

The newspaper said that when it became a member of
IPSO, it designated its letters page as the appropriate
location for the publication of corrections and
clarifications, and that details of the newspaper’s
membership of IPSO were also published in this position.

IPSO said there was no information published on the page
which might indicate to readers that this was the place
where corrections would appear. Neither would readers
have become aware of the policy as a consequence of the
frequent publication of corrections there, as this was the
first correction published under the policy. As such, the
newspaper’s approach did not amount to an established
corrections column. The correction was not published in
an established column, and page 30 was not otherwise a
sufficiently prominent location in which to correct the
accepted inaccuracy. The newspaper had failed to meet its
obligations under Clause 1 (ii). In order to remedy the

3]

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

x
=
o
2
=
@

S
o
s
w
2
)

=

=]
&
=
=
=

The Editors’ Codebook



https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=18875-17
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=18875-17
https://www.ipso.co.uk/media/2288/due-prominence-journalist-guidance.pdf

32

ACCURACY

(BACK
TO CONTENTS

=
=
o
=
Q
-
=3
(=]
(=]
7]
—
o
=
©
¢
=
=
=
.
-
(=4
(=4
=
3
°
o
o
)
—
(=]
=
©
w
-
=
-

breach of the Code, the newspaper should now publish the
adjudication on page 2.

The Press & Journal offered to correct a story about a
Highland clan on page 5 or 6 of its print edition - a note on
its letters page, which appeared daily, made clear that its
corrections and apologies were published on those pages.

IPSO said the newspaper had recognised its error promptly,
and offered the complainant a letter for publication, and
then a clarification, prior to IPSO’s involvement in the
complaint. The wording of the correction offered was
sufficient to address and correct the initial error.

The Committee was concerned, however, about the
newspaper’s proposal to publish the correction on page 5
or 6, when the original article had appeared on page 3.
IPSO said an established corrections column should,
except in exceptional circumstances, appear in the same
place in every edition of the publication and include
information about the publication’s complaints policy.

The regular placement of corrections on page 5 or 6 as
standalone items did not amount to an established
corrections column. In the absence of an established
column, the publication of a correction two or three pages
further back in the publication than the original error did
not constitute due prominence.

Following the case the newspaper established page 2 as the
home of the corrections column.

Wilson v Press & Journal:
WWW.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00120-14

IPSO said there are circumstances

in which a front-page correction may
be required by the Editors’ Code,
regardless of the existence of an
established Corrections and

Clarifications column.
I

IPSO can require a very prominent position for publication

of an adjudication, or a cross-reference to it.

In the case of the Daily Telegraph’s story about Nicola
Sturgeon, IPSO ruled that the adjudication should be
published on page 2 of the print edition of the newspaper
and a reference to the adjudication should be published on
the front page, directing readers to page 2. It should also be
published on the newspaper’s website, with a link to the full

adjudication appearing on the homepage for 48 hours.

When errors were identified in an article in The Times
about the alleged tax burden that Labour would place on
families, it published a correction in its Corrections &
Clarifications column on the Letters page, which was page
24 in the relevant edition. The complainant was satisfied

with the text of the correction, but not with its prominence.


https://www.editorscode.org.uk/index.php
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00120-14
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00120-14

He said that the appropriate placement was the same as the
original, inaccurate article.

The newspaper said it had established its Corrections and
Clarifications column in 2013 on one of the most important
and most-read pages of the newspaper, the Letters page.

Itlisted a number of benefits of the column: it demonstrates
the newspaper’s firm commitment to correcting errors;
makes corrections easy to find in a place which readers will
go to; allows readers to see what has been corrected from
day to day; makes it easy for staff to check daily for
published corrections and so avoid repeating errors; helps
to ensure that corrections, once agreed, will appear in the
newspaper in the approved form; and is accompanied daily
by the newspaper’s complaints policy and procedures. For
these reasons, this position gave corrections more
prominence than they might otherwise have on a page
further forward in the newspaper, the exact position of
which could be variable depending on each day’s layout.

IPSO said there are circumstances in