Submission to Editors’ Code Review
By Hugo Dixon, Chairman and Editor-in-Chief, InFacts

My submission is based on experience InFacts gained of how the press was operating during
the referendum campaign. InFacts took issue with many inaccurate stories in the press during
this period. Sometimes our complaints were resolved directly with the newspapers. Sometimes
we complained to IPSO.

The pro-Brexit press produced many false front-page splashes during the EU referendum. Even
when papers acknowledged their errors, the corrections were never as prominent as the original
stories. They were normally small articles tucked away in the inside pages.

When the sanction for a huge misleading story is a minor slap on the wrist, it's hardly surprising
that we are living in a world of fake news and post-truth politics. If we want to stop the pollution
of our democracy, we need to do better.

As far as the press is concerned, the single most important reform would be to force papers to
print corrections that are as prominent as the original story. If the article appeared as a
front-page splash, the correction should also be on the front page - and appropriately large.

If papers had to make big front-page corrections every time they printed misleading front-page
splashes, the psychology around getting the facts right would change dramatically. Such
corrections would involve a loss of credibility with readers. They would embarrass proprietors
and editors. The journalists who made the mistakes would probably receive dressing downs
from their bosses. There would be a much bigger incentive to take care to get things right in the
first place.

At present, the code merely calls for corrections to be given “due prominence”, a phrase that in
practice normally means they are rarely prominent at all. It should be modified to “equal

prominence”.

The evidence from the referendum debate is compelling. Here are six inaccurate front-page
splashes and the accompanying corrections.

1. “Queen Backs Brexit”’ - The Sun, 9 March



1 l' EXCLUSIVE B
Madonna ¢
meltdown

over Rocco Ve

W v
===

SR IGO0 GEETH| - (Cipso RULES AGAINST SUN'S QUEEN HEADLINE .

This was a huge story. Stating that the monarch backed Brexit may have influenced how
patriotic royalists voted. The Sun was required to correct the story by IPSO after Buckingham
Palace complained. There was a reference to the correction on the bottom of the front page,
with the full ruling published on page 2. But the correction was in no way as prominent as the
original error.

IPSO has required papers to mention corrections on their front pages following two other
inaccurate Brexit stories, both in the Daily Express. These splashes appeared after the
referendum - one incorrectly stating that Brexit had boosted house prices, the other that 98%
were opposed to an EU deal and wanted to quit without talks. In each case, the references to
the corrections were small and at the bottom of the front page, and so much less prominent than
the offending stories.

2. “We’re from Europe, let us in” - Daily Mail, 16 June


https://www.ipso.co.uk/news-press-releases/press-releases/ipso-upholds-complaint-against-the-sun-s-queen-backs-brexit-headline/
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06005-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=07016-16
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=07016-16

m ail _ Weather

mallcouk  DAILYNEWSPARER OF THE YEAR 65

Coe 'misled
MPs over
doping at
Olympics'

He was sent email about scandal

Daily

THURSDAY, JUNE 16, 20%6

As politicians squabble over border
controls, yet another lorry load of
migrants arrives in UK declaring ...

WE'RE,
FROM " §
EUROPE
—LET,
USIN!

SQUEEZED in among 5ylamesSlack
storage hoxes, another andJasonGroves

rifications & correction®

The Daily Mail front-page splash, just days before the referendum, detailed a Metropolitan
police operation which found a family of migrants stowing away in the back of a lorry. Saying
these migrants were from Europe added to the toxic brew over migration that the pro-Brexit
press had been stirring throughout the referendum campaign. The only problem was that the
migrants told police they were from Iraq and Kuwait, not Europe. The Mail did acknowledge its
error the following day, but the correction was tiny and on page 2.

3. “Abu Hamza and latest blow to UK sovereignty” - Daily Telegraph, 6 February


http://infacts.org/wp-content/uploads/2016/06/Screen-Shot-2016-06-16-at-16.02.43.png

The Daily Telegraph - -

Parents don’t always know best, say teachers
Abu H am Z a Ixlord role for Ellllll:l Watson

and latest
2 7 sblowto UK

iy

i SOVeEreignty |

Pepup
Pancake Day

Two teenagers
arrested as boy,
H, shot dea
withair rifle

Ministe sed of hypocrisy after joining staurant tips must go to
forces with Miliband for warning on Brexit  stal Business Secre

' STAY LONGER _

§ FOR LESS

AND SAVE AN EXTRA £150

The sub-head of the story said that “the daughter-in-law of Abu Hamza cannot be deported from
Britain despite a criminal past because of human rights laws, an EU law chief has ruled”. The
story fitted neatly into the Leave campaign’s message that we needed to quit the EU to “take
back control”. The snag is there was no court ruling, just an opinion by one of the European
Court of Justice’s advocates general, who added that under “exceptional circumstances” Abu

Hamza’s daughter-in-law could still be deported. IPSO agreed that a small correction on page 2
was “sufficient”.

4. “EU seeks control of our coasts” - Sunday Express, 6 March


http://infacts.org/mythbusts/eu-hasnt-prevented-uk-deporting-terrorists-2/
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00781-16

EU SEEKS
CONTROL
OF OUR
COASTS

Britannia will no longer rule the waves as
Brussels threatens our island sovereignty

e

MARCH 6, 2016 © £1.40

PAGE 43

PICTURE SPi

RN To paGE 6

Wedded hliss for
Rupert & Jerry

:PAGES 28 3

30 SUNDAY EXPRESS Cotors

e

vtk o - from )

Thed wanted 10

OB YEARS
er i
Tenperio, vt
The
o
“The Wi
d Tl

st ok e Ingb\-x e et

Martin
TOWNSEND

besutifl danee wenrds,
camposed wi a el o Jut 1

Al e more fu
it Temperton but
paperaecst mm..um

e W PR B
ke uesion L s
theae from here - was never
o imerestiag thania

el ol
e o . s, | ik
gt be wrapoed i he
Kt ot From Clethorpas
i el

o o o mere b

Teethorpes i Lines
o played et Jolsed
o] e, Heatwae. am

There i o slraicht route ol

Bensan's 13501l Give Die The
(el ol
Tiche

A word from the Editor

sortgbismilions fn oyshies
ol ety sl

w. i o oy Wikt
i s Angeles, in

ncckomiay st s “Whesover
ark N {llen o know e

e Ui ety vy Vo | Chere? Eveey ek § e of
S|

it iy e e e o o

factory i Cleetbarpes— o for v, tiw\ngm om0 1Y o
ol had e com e s wpuer
cvery dav o m st job- that

e ed of Walford (ow cenire
o il he Frst
o

i

Thit byt detion af
a s Csafeorrier

hit songs are

‘Rod Temperton’s |

They are

of a better life’

P i3 =
with the promise |

dor nira
i the ity back = m«na
e weles Coe o

LETTE RS :

Writs t: Toe Edtar, Sunday Express, 10 Lawer Thames Stset, Loran EC3R BEN,

Fox hunting is vile

Ac t'um on ”Ii buses

oo, orth 0

Left should fly n

Seharmn Mmoo siatos e

i nmn i oy 1t U Toe UK e

s i S ey e

n the opten o opting ko e

ot e thoins.

g | i ongoe e i of posca
g e

i capgort and 2

‘Daphine Biry.

Gt contmes it roars were

oottt

BAC, bring anan f0 The

“Britannia will no longer rule the waves as Brussels threatens our island sovereignty” said the
sub-head. The story would have inflamed the passions of anybody concerned about loss of
control to the EU. The only problem is it was not true. The EU’s plans for a coast guard only
covered the Schengen Area — of which the UK is not a member. After InFacts complained to
IPSO, the Sunday Express published a small correction on the bottom of page 30.

5. “Brits Not Fair!”

- The Sun, 19 May



2 ETTTE] Saturtay, Noverber 5, 20% wm

leonly

Cancer | FRESH CHAOS FOR NHS

= SURGCAL
STRIKES

@ Junior docs plot walkouts

Text | mall
207782 6500 i 0742 372 0250 i EXCLUSIVEGTHE-SUN.CO.UK

CVEUHILD B 4|n5|obsgotoforelgms

“4 in 5 jobs” go to foreigners, said the sub-head. This article would have angered voters who
thought that foreigners were taking our jobs - another recurrent theme of the pro-Brexit press. It
was based on a misreading of data from the Office of National Statistics. The Sun was forced to
publish a correction after InFacts complained to IPSO. However, the watchdog concluded that a
small correction on page 2 was “sufficiently prominent”.

6. “Soaring cost of teaching migrant children” - Daily Express, 16 May


https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03350-16

RESS Labbars /50 e o st s T
Uit i atn
Vote for the UK o
to take control of
our own destiny '

MONDAY HAY 16, 20% 552

99 YEARS 0LD AND STILL
VIBRATING ENERGETICALL

CHEAPER l'lu
'IHE DAILY MII'(ROI! T“E “osT

nm TEN TIMES BETTER
SEEPAGE S

SOARING COST 0F
TEACHING
MIGRANT
(HILDREN

£3I|n bill anotlner reason to quit EU" =3
I'llollsands evacuate |n

8 Old Trafford bomb blunder

Cameron cannot deliver
on promise to veto Turkey

. | Cruel EU treats Greece's

Tide will not turn for

holidaying complaints Insurance

SHOULD PARKING WARDENS SPY ON MOTORISTS?

ourists need to take care

sl
AMPLIFICATIONS
AND CLARIFICATIONS

SEE PAGE 5 & BACK PAGE

“The cost of educating 700,000 children from the EU in British schools has hit £3.2 billion a
year”, said the story’s first paragraph. This was another inflammatory story about migrants,
targeting a key issue of concern for voters. It was false because it wrongly described anybody
with at least one parent from the European Economic Area as migrant children. Such a
definition would include Nigel Farage’s children with his German wife. After InFacts complained
to IPSO, the Express published a small correction at the bottom of page 27.

Small corrections tucked on inside pages - and even small mentions at the bottom of the front
page - are not remotely adequate to deal with serious errors splashed on the front pages.
Although the damage of distorted coverage over the referendum has been done, the press
continues to pump out false stories about migration and the EU - and, of course, about many
other topics as well. It is therefore vital that the Editors’ Code Committee revamps its code so
that corrections have equal prominence with the original offending stories.



http://www.editorscode.org.uk/index.php




