
Review of Editor’s Code of Practice 

Introduction 

This submission has been prepared by Katrine Petersen of the Grantham Institute – Climate Change 

and Environment at Imperial College London and Bob Ward of the Grantham Research Institute on 

Climate Change and Environment at the London School of Economics and Political Science.  

This submission addresses both the Editors’ Code of Practice and the ‘The Editors’ Codebook’. It 

focuses on Clause 1: Accuracy, and offers recommendations in how both the Code and Codebook 

should be improved and strengthened to reduce the number of inaccurate and misleading articles 

about climate change that are currently being published by members of the Independent Press 

Standards Organisation (IPSO). 

Background analysis 

Since IPSO was established on 8 September 2014, it has published 14 decisions by its Complaints 

Committee on complaints relating to climate change. All of the complaints related to breaches of 

Clause 1 of the Editors’ Code of Practice. For 10 complaints, the Complaints Committee decided after 

investigation that there had been no breach. However, there is dissatisfaction among many of the 

complainants that the decision of ‘no breach’ allowed the publication of inaccurate and misleading 

information about climate change to escape sanction because of the way in which Clause 1 of the 

Editors’ Code is interpreted by IPSO members and by the Complaints Committee. Examples of this 

dissatisfaction can be found in the following online articles: 

• https://www.carbonbrief.org/press-complaints-process-exercise-in-futility-for-scientists 

• http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/fundamental-flaw-in-press-watchdogs-

complaints-process-helps-newspapers-to-promote-climate-change-denial/ 

Given that many thousands of articles about climate change have been published by IPSO members 

since IPSO’s establishment, the number of complaints is relatively low. However, it should be noted 

that the number of complaints is not necessarily a good indicator of the level of accuracy in articles 

about climate change that are published by IPSO members. 

We note that the ‘Foreword’ to the Codebook by Neil Benson, Chairman of the Editors’ Code of 

Practice Committee, points out that “it has become even more difficult for the public to separate the 

truth from a murky maelstrom of fake news, propaganda and manipulation”. It adds: “From websites 

peddling ‘news’ that is intended to mislead, to interference by an array of ‘bad actors’ using social 

media to further their often-opaque agendas, the public has never been confronted with such a toxic 

diet of disinformation”. It should be acknowledged that the spread of fake news, propaganda and 

manipulation includes inaccurate and misleading articles on climate change that are published by IPSO 

members. 

Opinion articles 

Of the 14 decisions by IPSO about articles on climate change, 7 related to op-eds, features and columns 

rather than news stories. In many of these cases the authors of the articles regularly write articles that 

dispute the risks of climate change by misrepresenting or distorting the evidence and mainstream 

expert conclusions about its causes and potential consequences. 

It is widely recognised in the climate change research community that there are some columnists who 

regularly write articles for IPSO member publications disputing the risks of climate change by 

systematically misrepresenting or distorting the evidence and mainstream expert conclusions about 

https://www.carbonbrief.org/press-complaints-process-exercise-in-futility-for-scientists
https://www.carbonbrief.org/press-complaints-process-exercise-in-futility-for-scientists
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/fundamental-flaw-in-press-watchdogs-complaints-process-helps-newspapers-to-promote-climate-change-denial/
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/fundamental-flaw-in-press-watchdogs-complaints-process-helps-newspapers-to-promote-climate-change-denial/
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/fundamental-flaw-in-press-watchdogs-complaints-process-helps-newspapers-to-promote-climate-change-denial/
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/fundamental-flaw-in-press-watchdogs-complaints-process-helps-newspapers-to-promote-climate-change-denial/


its causes and potential consequences. Many of these articles are inaccurate and misleading, but no 

complaints are submitted because the IPSO complaints process is perceived to be unlikely to result in 

appropriate corrections or sanctions. 

Columnists and reporters who regularly write articles for IPSO member publications disputing the risks 

of climate change by systematically misrepresenting or distorting the evidence and mainstream expert 

conclusions about its causes and potential consequences, often have affiliations to campaign groups, 

which are known to disseminate inaccurate and misleading information about climate change. These 

affiliations are often not transparently declared by authors of the articles. These campaign groups 

include the Global Warming Policy Foundation, which has been sanctioned by the Charity Commission 

because it “promoted a particular position on global warming”. 

Some of the columnists who regularly write inaccurate and misleading articles about the risks of 

climate change also write articles that dispute the risks of other environmental and health risks. These 

articles appear to reflect the ideological beliefs of the authors, who often have no relevant 

qualifications or training about the subjects of their articles. Such articles, which downplay health and 

environmental risks through misinformation, can expose audiences to harm and do not promote the 

public interest. 

We are concerned that the staff of comment desks of IPSO member publications often do not have 

any scientific qualifications or training and do not understand scientific processes and practices. As a 

result, comment desks of IPSO member publications are unable or unwilling to fact check opinion 

articles, and do not always consult their own specialist reporters, such as science or environment 

correspondents, about the content of opinion articles before publication. 

We are also concerned that comment desks, and indeed the IPSO Complaints Committee, believe that 

much of the established findings on climate science are merely opinions, and that there is no 

meaningful difference between scientific publications by qualified experts and blogs by enthusiastic 

amateurs. This perception has been reinforced by the current version of the Codebook in its section 

on ‘Comment, conjecture and fact’. The Codebook states: “Clause 1 (iv) protects the press’s freedom 

to editorialise and campaign, but it also demands that the press must distinguish between comment, 

conjecture and fact. That may lead to opinionated columnists being asked to justify the factual basis 

for cases they are arguing. In the news columns it might result in a complaint because a claim has been 

presented as a fact.” Among the examples that are cited is a previous complaint about an article on 

climate change by the late Christopher Booker, which was published by ‘The Sunday Telegraph’ in 

January 2015. 

The complaint was submitted by Professor Terence Sloan of Lancaster University, who pointed out a 

number of false claims in the article, including the allegation that temperature records around the 

world have been “subjected to continual ‘adjustments’, invariably in only one direction”. Professor 

Sloan demonstrated that this and the other claims were untrue and ignored a substantial scientific 

literature on how raw temperature readings are corrected to take account of differences in 

calibrations and other technical issues. However, the IPSO Complaints Committee decided not to 

uphold the complaint and stated: “On balance, it concluded that the newspaper had provided 

adequate material to avoid a finding by the Committee that it had failed to take care over the accuracy 

of the article, in the context of a clearly contentious opinion piece”. The “adequate material” did not 

include any scientific papers, but instead drew on unreliable sources, such as a blog by a retired 

accountant. 



Referring to this example, the Codebook states: “The newspaper said climate change was a 

controversial subject in which all claims were contestable by reference to opposing studies and 

opinions.” It adds: “IPSO said the article was an opinion piece in which the columnist sought to 

challenge established scientific views on global warming. There was still dispute about the 

interpretation of historical temperature data, and the columnist was entitled to select evidence to 

support his position.” Hence the Codebook endorses the publication of articles by IPSO members 

which cherry-pick evidence in order to support a position on a scientific issue, regardless of whether 

it misleads the audience. 

Recommendations for changes to the Editors’ Code of Practice 

The current wording of Clause 1i) could be misinterpreted as promoting a slightly casual approach 

ensuring the accuracy of content, and that it might not apply equally to both news stories and 

opinion articles. A stronger and clearer version of Clause 1i) could be: “The press must take 

reasonable steps to ensure that they do not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. These measures should be 

applied equally to all material, including opinion articles.” 

It is an oversight that the current Code is silent on the issue of the transparency about affiliations 

and potential conflicts of interest for the authors of opinion articles. We recognise that this issue is 

more important for publications which are seeking to be objective and neutral. However, we believe 

it is in the public interest for audiences to be made aware if an author has an ideological affiliation 

or conflict of interest that might influence the content of an article published by an IPSO member. 

We recommend that the Code should include an amendment to an existing Clause, and an additional 

Clause, which indicates that any relevant affiliation or potential conflict of interest of an author 

should be transparently declared in the article or by-line. 

Recommendations for the ‘The Editors’ Codebook’ 

We recommend that the Codebook should provide stronger guidance on how comment desks 

should check the scientific accuracy of opinion articles, including that they should consult their 

specialist reporters, such as science or environment correspondents, about the content before 

publication as part of the commitment to Clause 1i) of the Editors’ Code of Practice. 

The current version of the Codebook states: “Science stories can be complex and difficult to report. 

The Science Media Centre has produced helpful guidelines, which are not binding but give useful 

pointers to getting stories right”. This refers to ‘10 best practice guidelines for reporting science & 

health stories’, which state: “Above and beyond specific guidelines, familiarity with the 

technicalities and common pitfalls in science and health reporting is invaluable and every newsroom 

should aim to employ specialist science and health correspondents. Wherever possible the advice 

and skills of these specialists should be sought and respected on major, relevant stories; the 

guidelines below will be especially useful for editors and general reporters who are less familiar 

with how science works.” We believe that this guidance should be explicitly included in the 

Codebook and should make specific reference to opinion articles as well. 

We recommend that the section of the Codebook on ‘Comment, conjecture and fact’ should include 

guidance on checking the accuracy of opinion articles that draw on material from unreliable sources, 

such as blogs, and exercising due caution about publication, particularly when they are in conflict 

with expert sources. 



We recommend that the example on climate change which is included in the section on ‘Comment, 

conjecture and fact’ should be removed as it is a case when an IPSO member published inaccurate 

and misleading material based on unreliable sources, and the IPSO Complaints Committee failed to 

take appropriate action. 

 


